Close

Arduino základy -12. přehrávání melodie

Rozsah oktávy k saxofonu pro Arduino projekt přehrávání melodie

Dnes si ukážeme, jak použít příkaz tone() k přehrání not. K vašemu údivu přehrává melodii, která některým bude připadat velmi povědomá.

Potřebný hardware

– Arduino

malý 8 ohmový reproduktor

– 100 ohmový rezistor

– propojovací vodič

Obvod

speaker_bb

Zapojte jeden konec reproduktoru k digitálnímu pinu 8 přes 100 ohmový rezistor, druhý konec připojte k zemi.

Schéma

speaker_schem

Kód

Znázorněný kód používá zvláštní soubor – pitches.h. Ten obsahuje hodnoty všech výšek běžných not. NOTE_C4 je například půlová C. NOTE_FS4 je celá F, atd. Tuto  notovou tabulku původně vytvořil Brett Hagman – právě na jeho práci je příkaz tone() založen. Určitě se vám při tvorbě not bude hodit.

Hlavní náčrt kódu vypadá následovně:

/*
Melody

Přehrává melodii

obvod:
* 8 ohmový reproduktor na digitálním pinu 8

vytvořeno 21. ledna 2010
upravil 30. srpna 2011
Tom Igoe

Tento příklad kódu je veřejnou doménou

https://arduino.cc/en/Tutorial/Tone

*/
#include "pitches.h"

// noty v melodii:
int melody[] = {
NOTE_C4, NOTE_G3,NOTE_G3, NOTE_A3, NOTE_G3,0, NOTE_B3, NOTE_C4};

// trvání not: 4 = čtvrťová nota, 8 = osminová nota, atd.:
int noteDurations[] = {
4, 8, 8, 4,4,4,4,4 };

void setup() {
// opakujte noty melodie:
for (int thisNote = 0; thisNote < 8; thisNote++) {

// pro výpočet trvání noty vydělte jednu sekundu 
// typem noty.
//t.j. čtvrťová nota = 1000 / 4, osminová nota = 1000/8, atd.
int noteDuration = 1000/noteDurations[thisNote];
tone(8, melody[thisNote],noteDuration);

// pro odlišení not mezi ně přidejte pauzu
// trvání noty + 30% je ideální:
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30;
delay(pauseBetweenNotes);
// zastavte přehrávaný tón:
noTone(8);
}
}

void loop() {
// dále již melodii opakovat nemusíte.
}

Pro vytvoření souboru pitches.h klikněte na „new Tab“ v pravém horním rohu okna.

/*************************************************
* Veřejné konstanty
*************************************************/

#define NOTE_B0  31
#define NOTE_C1  33
#define NOTE_CS1 35
#define NOTE_D1  37
#define NOTE_DS1 39
#define NOTE_E1  41
#define NOTE_F1  44
#define NOTE_FS1 46
#define NOTE_G1  49
#define NOTE_GS1 52
#define NOTE_A1  55
#define NOTE_AS1 58
#define NOTE_B1  62
#define NOTE_C2  65
#define NOTE_CS2 69
#define NOTE_D2  73
#define NOTE_DS2 78
#define NOTE_E2  82
#define NOTE_F2  87
#define NOTE_FS2 93
#define NOTE_G2  98
#define NOTE_GS2 104
#define NOTE_A2  110
#define NOTE_AS2 117
#define NOTE_B2  123
#define NOTE_C3  131
#define NOTE_CS3 139
#define NOTE_D3  147
#define NOTE_DS3 156
#define NOTE_E3  165
#define NOTE_F3  175
#define NOTE_FS3 185
#define NOTE_G3  196
#define NOTE_GS3 208
#define NOTE_A3  220
#define NOTE_AS3 233
#define NOTE_B3  247
#define NOTE_C4  262
#define NOTE_CS4 277
#define NOTE_D4  294
#define NOTE_DS4 311
#define NOTE_E4  330
#define NOTE_F4  349
#define NOTE_FS4 370
#define NOTE_G4  392
#define NOTE_GS4 415
#define NOTE_A4  440
#define NOTE_AS4 466
#define NOTE_B4  494
#define NOTE_C5  523
#define NOTE_CS5 554
#define NOTE_D5  587
#define NOTE_DS5 622
#define NOTE_E5  659
#define NOTE_F5  698
#define NOTE_FS5 740
#define NOTE_G5  784
#define NOTE_GS5 831
#define NOTE_A5  880
#define NOTE_AS5 932
#define NOTE_B5  988
#define NOTE_C6  1047
#define NOTE_CS6 1109
#define NOTE_D6  1175
#define NOTE_DS6 1245
#define NOTE_E6  1319
#define NOTE_F6  1397
#define NOTE_FS6 1480
#define NOTE_G6  1568
#define NOTE_GS6 1661
#define NOTE_A6  1760
#define NOTE_AS6 1865
#define NOTE_B6  1976
#define NOTE_C7  2093
#define NOTE_CS7 2217
#define NOTE_D7  2349
#define NOTE_DS7 2489
#define NOTE_E7  2637
#define NOTE_F7  2794
#define NOTE_FS7 2960
#define NOTE_G7  3136
#define NOTE_GS7 3322
#define NOTE_A7  3520
#define NOTE_AS7 3729
#define NOTE_B7  3951
#define NOTE_C8  4186
#define NOTE_CS8 4435
#define NOTE_D8  4699
#define NOTE_DS8 4978
Oldřich Horáček

16 Comments on “Arduino základy -12. přehrávání melodie

Umbinek
24.3.2019 at 9:30

Proč je tam ten rezistor?
(prosím o vysvětlení i s výpočtem)

Oldřich Horáček
25.3.2019 at 11:20

Rezistor je použitý jako ochranný pro případ, že výstup je nebo zůstane trvale aktivní například při lazení programu. Bez rezistoru je tady nebezpečí zničení mikrokontroléru v Arduino desce v tomto zapojení. Hodnota 100Ohm navíc nemá na hlasitost reprodukce zásadní vliv. Bastlení ZDAR!

jirka
23.4.2020 at 19:34

Dobrý den, jak se došlo na hodnotu 100 Ohm? V případě 8 Ohm reproduktoru pak proteče 5 / (100 + 8) = 46,3 mA, což je více než maximální povolený proud pro jeden pin Arduina (20mA).

Oldřich Horáček
24.4.2020 at 11:53

Zdravím Jirko, ten maximální proud z datasheetu pro ATmega je 40mA (nutno brát hodnotu z Absolute maximum ratings tabulky), ale v praxi to snese i daleko více. Ten odpor je kompromis mezi funkcí ochrany a omezením hlasitosti reproduktoru, tak proto se snažil autor dát hodnotu odporu co nejmenší (můj osobní názor). Ať se daří!

Zbyšek Voda
28.4.2020 at 10:33

Podle mě jde i o to, že proud skrz repráček neteče pořád.

To, co piny reálně odvaří je teplo.
Dá se předpokládat, že je repráček buzený obdélníkovou vlnou s 50% střídou, takže je sice překročen maximální proud na pin, ten se zahřeje, ale ve zbylých 50% času se stihne ochladit.

Dát tam ale větší rezistor by byla jistota 🙂

rades
23.3.2016 at 22:21

Mám takový problém… Použil jsem návod, ale když chci, aby se skladba přehrála po např. zmáčknutí tlačítka, tak to ignoruje mou podmínku.

http://pastebin.com/jkRMizcm

Zbyšek Voda
24.3.2016 at 7:04

Dobrý den,
máte nesprávně napsanou podmínku.
Máte:
if (digitalRead(cteni1 == HIGH))
Kdežto správně je:
if (digitalRead(cteni1) == HIGH)

rades
24.3.2016 at 19:08

Tato úprava bohužel ve výsledku neměla žádný vliv na chod programu. 🙁

Zbyšek Voda
25.3.2016 at 10:16

Aha. Koukám, že je v kódu více nejasností, kterých jsem si předtím nevšiml 🙂
Navrhuji řešení: Vždy na začátku loop() provést čtení tlačítek a podle toho se pak rozhodovat. Tedy:


void setup() {
pinMode(t1, INPUT);
pinMode(t2, INPUT);
}
void setup(){
cteni1 = digitalRead(t1);
cteni2 = digitalRead(t2);

if(cteni1){

}
else if(cteni2){

}
}

rades
26.3.2016 at 11:37

Hlavně to chce vyřešit problém s tím, že mám 2×4 buttons matrix a ten je stále v logické jedničce a když dám podmínku if cteni == HIGH, tak to vykonává instrukci dokud to nestisknu a já to chci obráceně a když dám if cteni == LOW, tak to vůbec nevnímá..

rades
26.3.2016 at 12:08

Tak velice děkuji za veškerou pomoc.. výše zmíněný problém jsem vyřešil.. zapomněl jsem na rezistor.. O:) .. takže znovu velice děkuji za spoustu skvělých tutoriálů a přeji příjemný zbytek dne.. a mnoho zdaru v této branži 🙂

Harryd
18.1.2016 at 19:24

Prosím o radu, jak vytvořit soubor pitches.h a kam se má umístit.
Díky

Zbyšek Voda
19.1.2016 at 14:56

Dobrý den, je to popsané v článku.

V Arduino IDE otevřete nový projekt a zkopírujete do něj kód, který je uveden výše.
Dále vytvoříte novou záložku/kartu (prostě New Tab). To uděláte pomocí šipky dolů v pravé horní části okna – po kliknutí vám vyjede menu, ze kterého zvolíte New Tab. Tu pojmenujete pitches.h. Do ní nakopírujete druhý kód výše (#define …).

To je vše 🙂

Harryd
19.1.2016 at 20:55
tonda
31.10.2015 at 7:37

Me pripada ze ve viod setup(), chyby nastaveni output na ten pin 8, ze tom pak nevi na kerej pin to ma smerovat

Zbyšek Voda
31.10.2015 at 10:54

Ano,
může se to tak zdát, ale když si funkci tone() vyzkoušíte, zjistíte, že si s tím Arduino poradí. Pin specifikujete přímo v argumentu funkce tone().

Je to zvláštní chování, které nemusí na první pohled dávat smysl, ale funguje to.

Napsat komentář