Close

Arduino základy -12. přehrávání melodie

Rozsah oktávy k saxofonu pro Arduino projekt přehrávání melodie

Dnes si ukážeme, jak použít příkaz tone() k přehrání not. K vašemu údivu přehrává melodii, která některým bude připadat velmi povědomá.

Potřebný hardware

– Arduino

– malý 8 ohmový reproduktor

– 100 ohmový rezistor

– propojovací vodič

Obvod

speaker_bb

Zapojte jeden konec reproduktoru k digitálnímu pinu 8 přes 100 ohmový rezistor, druhý konec připojte k zemi.

Schéma

speaker_schem

Kód

Znázorněný kód používá zvláštní soubor – pitches.h. Ten obsahuje hodnoty všech výšek běžných not. NOTE_C4 je například půlová C. NOTE_FS4 je celá F, atd. Tuto  notovou tabulku původně vytvořil Brett Hagman – právě na jeho práci je příkaz tone() založen. Určitě se vám při tvorbě not bude hodit.

Hlavní náčrt kódu vypadá následovně:

/* Melody Přehrává melodii obvod: * 8 ohmový reproduktor na digitálním pinu 8 vytvořeno 21. ledna 2010 upravil 30. srpna 2011 Tom Igoe Tento příklad kódu je veřejnou doménou https://arduino.cc/en/Tutorial/Tone */ #include "pitches.h" // noty v melodii: int melody[] = { NOTE_C4, NOTE_G3,NOTE_G3, NOTE_A3, NOTE_G3,0, NOTE_B3, NOTE_C4}; // trvání not: 4 = čtvrťová nota, 8 = osminová nota, atd.: int noteDurations[] = { 4, 8, 8, 4,4,4,4,4 }; void setup() { // opakujte noty melodie: for (int thisNote = 0; thisNote < 8; thisNote++) { // pro výpočet trvání noty vydělte jednu sekundu  // typem noty. //t.j. čtvrťová nota = 1000 / 4, osminová nota = 1000/8, atd. int noteDuration = 1000/noteDurations[thisNote]; tone(8, melody[thisNote],noteDuration); // pro odlišení not mezi ně přidejte pauzu // trvání noty + 30% je ideální: int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30; delay(pauseBetweenNotes); // zastavte přehrávaný tón: noTone(8); } } void loop() { // dále již melodii opakovat nemusíte. } 

 

Pro vytvoření souboru pitches.h klikněte na „new Tab“ v pravém horním rohu okna.

/************************************************* * Veřejné konstanty *************************************************/ #define NOTE_B0  31 #define NOTE_C1  33 #define NOTE_CS1 35 #define NOTE_D1  37 #define NOTE_DS1 39 #define NOTE_E1  41 #define NOTE_F1  44 #define NOTE_FS1 46 #define NOTE_G1  49 #define NOTE_GS1 52 #define NOTE_A1  55 #define NOTE_AS1 58 #define NOTE_B1  62 #define NOTE_C2  65 #define NOTE_CS2 69 #define NOTE_D2  73 #define NOTE_DS2 78 #define NOTE_E2  82 #define NOTE_F2  87 #define NOTE_FS2 93 #define NOTE_G2  98 #define NOTE_GS2 104 #define NOTE_A2  110 #define NOTE_AS2 117 #define NOTE_B2  123 #define NOTE_C3  131 #define NOTE_CS3 139 #define NOTE_D3  147 #define NOTE_DS3 156 #define NOTE_E3  165 #define NOTE_F3  175 #define NOTE_FS3 185 #define NOTE_G3  196 #define NOTE_GS3 208 #define NOTE_A3  220 #define NOTE_AS3 233 #define NOTE_B3  247 #define NOTE_C4  262 #define NOTE_CS4 277 #define NOTE_D4  294 #define NOTE_DS4 311 #define NOTE_E4  330 #define NOTE_F4  349 #define NOTE_FS4 370 #define NOTE_G4  392 #define NOTE_GS4 415 #define NOTE_A4  440 #define NOTE_AS4 466 #define NOTE_B4  494 #define NOTE_C5  523 #define NOTE_CS5 554 #define NOTE_D5  587 #define NOTE_DS5 622 #define NOTE_E5  659 #define NOTE_F5  698 #define NOTE_FS5 740 #define NOTE_G5  784 #define NOTE_GS5 831 #define NOTE_A5  880 #define NOTE_AS5 932 #define NOTE_B5  988 #define NOTE_C6  1047 #define NOTE_CS6 1109 #define NOTE_D6  1175 #define NOTE_DS6 1245 #define NOTE_E6  1319 #define NOTE_F6  1397 #define NOTE_FS6 1480 #define NOTE_G6  1568 #define NOTE_GS6 1661 #define NOTE_A6  1760 #define NOTE_AS6 1865 #define NOTE_B6  1976 #define NOTE_C7  2093 #define NOTE_CS7 2217 #define NOTE_D7  2349 #define NOTE_DS7 2489 #define NOTE_E7  2637 #define NOTE_F7  2794 #define NOTE_FS7 2960 #define NOTE_G7  3136 #define NOTE_GS7 3322 #define NOTE_A7  3520 #define NOTE_AS7 3729 #define NOTE_B7  3951 #define NOTE_C8  4186 #define NOTE_CS8 4435 #define NOTE_D8  4699 #define NOTE_DS8 4978 

 

Oldřich Horáček

Oldřich Horáček

"Žádný člověk se nestane profíkem jen tak přes noc..."
Jsem zapálený hardwerář a tvůrce. Snažím se lidem přibližovat technologie, usnadňovat začátky a podporovat zajímavé projekty. Web Arduino.cz vznikl právě s tímto cílem. Moc mě baví věci udávat do pohybu a rozvíjet :-).
Oldřich Horáček

11 Comments on “Arduino základy -12. přehrávání melodie

rades
23.3.2016 at 22:21

Mám takový problém… Použil jsem návod, ale když chci, aby se skladba přehrála po např. zmáčknutí tlačítka, tak to ignoruje mou podmínku.

http://pastebin.com/jkRMizcm

Zbyšek Voda
Zbyšek Voda
24.3.2016 at 7:04

Dobrý den,
máte nesprávně napsanou podmínku.
Máte:
if (digitalRead(cteni1 == HIGH))
Kdežto správně je:
if (digitalRead(cteni1) == HIGH)

rades
24.3.2016 at 19:08

Tato úprava bohužel ve výsledku neměla žádný vliv na chod programu. 🙁

Zbyšek Voda
Zbyšek Voda
25.3.2016 at 10:16

Aha. Koukám, že je v kódu více nejasností, kterých jsem si předtím nevšiml 🙂
Navrhuji řešení: Vždy na začátku loop() provést čtení tlačítek a podle toho se pak rozhodovat. Tedy:


void setup() {
pinMode(t1, INPUT);
pinMode(t2, INPUT);
}
void setup(){
cteni1 = digitalRead(t1);
cteni2 = digitalRead(t2);

if(cteni1){

}
else if(cteni2){

}
}

rades
26.3.2016 at 11:37

Hlavně to chce vyřešit problém s tím, že mám 2×4 buttons matrix a ten je stále v logické jedničce a když dám podmínku if cteni == HIGH, tak to vykonává instrukci dokud to nestisknu a já to chci obráceně a když dám if cteni == LOW, tak to vůbec nevnímá..

rades
26.3.2016 at 12:08

Tak velice děkuji za veškerou pomoc.. výše zmíněný problém jsem vyřešil.. zapomněl jsem na rezistor.. O:) .. takže znovu velice děkuji za spoustu skvělých tutoriálů a přeji příjemný zbytek dne.. a mnoho zdaru v této branži 🙂

Harryd
18.1.2016 at 19:24

Prosím o radu, jak vytvořit soubor pitches.h a kam se má umístit.
Díky

Zbyšek Voda
Zbyšek Voda
19.1.2016 at 14:56

Dobrý den, je to popsané v článku.

V Arduino IDE otevřete nový projekt a zkopírujete do něj kód, který je uveden výše.
Dále vytvoříte novou záložku/kartu (prostě New Tab). To uděláte pomocí šipky dolů v pravé horní části okna – po kliknutí vám vyjede menu, ze kterého zvolíte New Tab. Tu pojmenujete pitches.h. Do ní nakopírujete druhý kód výše (#define …).

To je vše 🙂

Harryd
19.1.2016 at 20:55
tonda
31.10.2015 at 7:37

Me pripada ze ve viod setup(), chyby nastaveni output na ten pin 8, ze tom pak nevi na kerej pin to ma smerovat

Zbyšek Voda
Zbyšek Voda
31.10.2015 at 10:54

Ano,
může se to tak zdát, ale když si funkci tone() vyzkoušíte, zjistíte, že si s tím Arduino poradí. Pin specifikujete přímo v argumentu funkce tone().

Je to zvláštní chování, které nemusí na první pohled dávat smysl, ale funguje to.

Napsat komentář