Close

Zabubnujte si na řepu

BeetBox

Protože se tato stránka věnuje technické kreativitě, nemůže opomíjet ani méně praktickou, kutilskou hravost – a právě té je věnovaný tento článek. Jeden z mnoha nadšených kutilů, Scott Garner, si s pomocí Raspberry Pi sestavil kuriózní zeleninovou hračku – perkuse z řepy.

BeetBox

BeetBox

V angličtině se „beet“, tedy ekvivalent české „řepy“ vyslovuje téměř shodně jako „beat“, který je již mezinárodně známým pojmem („téměř“ je ústupek všem případným fonetikům, kteří na tento text narazí). Celý nápad tedy stojí na slovní hříčce a navazuje na oblíbené pokusy se zvukovými senzory a zeleninou, nebo různými neobvyklými předměty. Jeden takový velmi povedený projekt můžete vidět na videu. Myšlenka projektu je jednoduchá: co kdybyste svými prsty místo bubínků rozeznívali řepu? Pro vynálezce má přitom hračka ještě další význam: Garner se věnuje „ukrývání“ technologií, respektive potírání ostré hranice mezi přístroji a „přírodními“ prvky. Šest řep, které reagují na dotek, je proto vsazeno do dřeva a předmět ani při bližší prohlídce nevykazuje známky, že jde o sdrátované udělátko.

Jako rozvaděč Garner použil dřevěnou skříňku, kterou si nejprve sám vyřezal. Do ní ukryl vodiče a všechny potřebné komponenty. Klíčové byly pochopitelně dotykové senzory; Garner zvolil MPR121 Capacitive Touch Sensor od firmy SparkFun, ke kterému řepy připojil. K ovládání použil již existující kód pro Arduino (k nalezení zde), ale jelikož je projekt založen na Raspberry PI, převedl ho do jazyka Python. Zvuk je generován pomocí sady modulů Pygame, zvuk je pomocí malého zesilovače zesílen a přehrán z ukrytých reproduktorů. Zdrojový kód BeetBoxu je k dispozici zde.

BeetBox from Scott Garner on Vimeo.

Autorův popis a ukázku, jak BeetBox zní, najdete na této adrese: http://www.scottmadethis.net/interactive/beetbox/, ze které také pochází úvodní obrázek. Nikde není řečeno, že postup funguje pro řepy, jistě tedy můžete stejným způsobem rozeznít melouny, celery, cukety nebo tuříny. Představivosti se meze nekladou.

Antonín Handl

Antonín Handl

Působí v časopise PLAV – měsíčník pro světovou literaturu, kde nyní jako zástupce šéfredaktora odpovídá především za propagaci a správu sociálních sítí. Příležitostně překládá odbornou literaturu a soustavně se věnuje ilustraci a grafickým návrhům. Zajímá se o open source a DIY projekty, crowdfunding a alternativní marketing.
Antonín Handl

Napsat komentář