Close

Lze spojit Arduino a absurdní umění?

Samuel Beckett - Happy Days ztvárněné pomocí Arduina

Lze spojit Arduino a absurdní umění? Očividně ano. Svědčí o tom instalace Happy Day!

Happy Days  je instalace inspirovaná stejnojmenným dílem irského avantgardního spisovatele Samuela Becketta z šedesátých let minulého století. Více než Happy Days je však známější jeho absurdní dílo Čekání na Godota. Designérka a visuální umělkyně Irena Kukric vytvořila instalaci Happy Days ve spolupráci s Canny Sutanto s cílem prozkoumat Beckettovo vypravování formou vizuální instalace. Pětiminutová hra se odehrává za pomoci deseti servomotorů a jednoho DC motoru, které jsou řízeny deskou Arduino Mega a programovacím prostředím VVVV.

S Arduinem a motory jsme neměly moc zkušeností, takže jsme začaly pěkně od začátku. Nejprve jsme zkoušely hýbat několika motory najednou. Když jsme si uvědomily, že budeme pro naši hru potřebovat časovou linku – jakýsi scénář, který bude spouštět jednotlivé motory, rozhodly jsme se, že použijeme platformu VVVV. S ním bylo daleko jednodušší upravovat detaily, jako například kdy a o kolik stupňů pohnout motorem a tak podobně. Pro nás, kteří s programováním teprve začínají je toto vizuální prostředí daleko jednodušší a dosažitelnější. Také úroveň znalostí, které jsou potřebné pro začátek, je daleko menší.

Získat požadovaný výsledek je daleko jednodušší a rychlejší. To je a VVVV prostě skvělé. Pro Arduino je navíc dostupná knihovna Firmata (pozn. red. O knihovně Firmata pro Arduino jsme psali ve článku Arduino a Processing), který umožňuje, aby Arduino a VVVV pracovaly ve spojení, takže i umělci a designéři s malou schopností programování jsou schopni dosáhnout požadovaného cíle skutečně jednoduše. Použily jsme Arduino Mega, asi hlavně kvůli počtu jeho pinů – potřebovaly jsme připojit hooodně motorů. Nakonec, když už jsme měly konečné uspořádání vodičů a pinů jsme si vytvořily vlastní shield.

Hra se odehrává bez jakéhokoliv zásahu lidí nebo slovního dialogu, což ukazuje, že rituály v Beckettově hře dokáží zastínit herce – pro pochopení hry nám stačí jen jeho rekvizity. Irena a Canny použily pouze tyto rekvizity ze hry a udělaly z nich samotné aktéry, které rozhýbaly pomocí motorů. Výsledek můžete vidět na videu níže.

Pro zajímavost přidáváme i záznam Beckettovy hry s živou herečkou:

Přeloženo z https://blog.arduino.cc/2015/10/13/staging-beckett-with-11-motors-and-arduino-mega/ a mírně upraveno.

Zbyšek Voda

Zbyšek Voda

Už nějaký čas se zajímám o věci kolem Internetu věcí a otevřeného hardware a software. Tak jsem se také v roce 2010 dostal k Arduinu, pro které dodnes programuji a taky píšu články o práci s ním. Baví mě vymýšlet, jak staré věci používat novým způsobem.
Zbyšek Voda

Napsat komentář