Close

Hrou k učení – to je STEAM!

Hrou k učení - to je STEAM!

Pojem STEAM už tady nějakou dobu existuje a určitě jste o něm již slyšeli. A nemám teď zrovna na mysli horkou páru! :) STEAM označuje poměrně nový, ale čím dál více populárnější koncept výuky, o kterém většině lidí chybí praktické informace. A to je velká škoda, protože přes těch pět písmenek může vést cesta k lepším výsledkům ve škole, k větší chuti do učení nových věcí nebo na druhé straně k efektivnějšímu využívání času rodičů nebo kantorů.

V následujících odstavcích si problematiku STEAM rozebereme a ukážeme si, jaké výhody přináší.

Ať jste tedy učitel nebo rodič, který to myslí s dětmi vážně, tento článek pro vás může být inspirací!

Co je to vlastně ten STEAM?

Zkratka STEAM vznikla z prvních písmen anglických názvů Science – věda, Technology – technologie, Engineering – technika, Art – umění a Math – matematika. Může se zdát, že se jedná o složení pěti samostatných oborů, ale STEAM je více o speciálním přístupu k výuce technických předmětů zahrnující využití nejrůznějších kreativních aktivit, jako například hry, tance, hudby, vizuálního umění či divadla. STEAM tedy nepředstavuje klasický způsob vzdělávání, ale přibližuje výuku reálnému životu a nahrazuje příliš teoretické a izolované pojetí výuky vzájemným větším propojením předmětů.

Co je to výuka STEAM?
Co je to STEAM?

Co znamená výuka pomocí konceptu STEAM?

Než se objevil koncept STEAM, používal se více koncept STEM zaměřený primárně na vědu, technologie, techniku a matematiku. Rodiče a samotné děti ale zjistily, že tato metoda není dostačující. Důraz, který kladly školy na STEM, nepřinesl očekávané výsledky.

Jednoduše řečeno, myšlenka novějšího konceptu STEAM nespočívá v oddělené výuce technických předmětů a kreativních předmětů, ale zapojuje do výuky kreativitu a nové způsoby vnímání technických předmětů.

STEAM výuka formou hry
STEAM výuka formou hry

Prostředky STEAM rozvíjejí a podporují zvídavé, kreativní a kritické myšlení, logické úsudky a týmovou spolupráci. Často se při výuce používají pomůcky, které pomáhají vzbudit ve studentech větší zájem o zmiňované obory a motivovat k práci. Vzdělávání formou hry je jedna z nejlepších metod, jak zapojit děti do učení, aniž by o tom měly ony samy tušení.

Proč se ve STEAM výuce používají roboti a kreativní hračky?

Co přesně znamená, když mluvíme o robotech? Možná si vzpomenete na Čapka a jeho R. U. R., nebo dálkově ovládané stroje provádějící průzkum na Měsíci. Robotika ve STEAM kontextu je ale mnohem přátelštější k dětem, a navíc byla vytvořena pro vzdělávací účely. Kreativní hračky a roboti jsou navíc vytvořeni tak, že si je dítě hned od počátku zamiluje.

STEAM roboti mBot a mBot Ranger
STEAM roboti mBot a mBot Ranger ve vánočním kabátě

Roboti hrají ve STEAM konceptu důležitou roli. Při výuce mohou nabídnout zapojení více smyslů a umožnit dětem určité věci s robotem přímo zažít. Tento fakt významně zvyšuje schopnost dětí učit se a poznávat nové věci – a to v mnoha různých oblastech. Použití robotů ve STEAM výuce dětem také názorně ukáže reálné použití technologií při řešení problémů.

A proč je STEAM výuka pro děti tak důležitá?

Důležitost STEAM výuky stojí na mnoha výhodách, které z ní děti a studenti mohou těžit:

STEAM výuka pro děti!
STEAM výuku uvítá každé dítě

Rozvoj samostatného uvažování

Ve školách se děti obvykle musí přihlásit o slovo, než je jim dovoleno se projevit. STEAM koncept ale dává studentům mnoho prostoru k přemýšlení, vyhodnocování a rozhodování o tom, jak dosáhnout stanoveného cíle. Výsledky nejsou hodnoceny jednoduše jen podle toho, zda uspěly nebo propadly. Namísto toho je důležitý způsob uvažování a to co se naučili při práci na projektu, který pro ně něco znamená.

Komplexní přístup k problematice

Mnoho lidí má tendenci oddělovat technické předměty od umění z obecně zažitého důvodu – umění stojí na kreativitě a představivosti, zatímco technika a STEM obecně jsou založeny na číslech a faktech. STEAM výuka ale pracuje s průnikem kreativních a technických oblastí, a proto je důležitá pro všechny studenty nezávisle na oboru.

Podporuje přirozenou zvědavost

STEAM výuka povzbuzuje studenty k jinému způsobu myšlení „out of the box“ a inspiruje také jinými předměty než pouze těmi technickými. To vyžaduje pedagogy, kteří studentům nenastaví příliš tvrdé mantinely, ale naopak pomohou rozvíjet jejich zvědavost a nadšení pro učení se nových věcí.

Hlavní rozdíl mezi STEM a STEAM

Hlavní rozdíl mezi STEM (technické obory) a STEAM (technické obory s využitím kreativity) je následující: STEM se při výuce vědy a techniky zaměřuje na řešení problémů pomocí kritického a analytického myšlení, oproti tomu STEAM se do výuky stejných předmětů snaží zahrnout kreativní myšlení a umění.

Rozdíl mezi STEM a STEAM
Rozdíl mezi STEM a STEAM

Umění spočívá v objevování a vytváření neobvyklých způsobů řešení problémů. Zahrnutím umění a kreativity do výuky STEM předmětů tak studenti mohou využívat obě části jejich mozku – analytickou i kreativní. A díky tomu se z nich v budoucnu mohou stát raketoví inženýři, molekulární biologové a nebo třeba průzkumníci neprobádaných míst na světě.

Jednoduše řečeno to chybějící „A“ teprve přináší do konceptu výuky tu správnou šťávu, která ještě více zvyšuje motivaci a nadšení při výuce!

Jak sestavit plán výuky STEAM?

STEM a STEAM výuka se skládá z velmi široké škály témat. Pro učitele a rodiče, kteří chtějí vyučovat STEAM předměty pravděpodobně bude velmi náročné zapojit děti do světa STEAM. Pokud ale budou mít správnou strategii pro výuku, může jim to velmi zjednodušit práci. Jak tedy sestavit STEAM výukový plán? Inspirací pro sestavení plánu STEAM výuky může být následujících pět kroků.

5 tipů pro sestavení plánu na STEAM výuku

1. Popřemýšlejte, co přesně budete potřebovat

Na trhu naleznete mnoho STEAM robotických stavebnic, ale ne všechny se budou hodit pro vaše studenty. Nejprve dobře popřemýšlejte, co plánujete studenty přesně naučit a podle toho vyberte konkrétní robotický set. Ve výsledku najděte jeden až dva sety, které budou nejlepší a těm pak věnujte potřebný čas.

2. Používejte hlavně ruce

Všechno je to o tvoření a dělání věcí rukama. Ujistěte se, že trávíte více času zapojením dětí do praktického vytváření věcí rukama, než pouze vyučováním teorie. Během stavby robota vlastníma rukama se studenti naučí mnohem více, než si myslíte.

3. Týmová práce dělá divy

Nemůžete všechno zvládnout sami! Proto neváhejte do výuky zapojit pomocníka nebo dalšího učitele, který pomůže řešit všechny ty drobné věci a dodržet tak důležitý časový plán. Pak se budete moci pořádně zaměřit na vaši výuku a to je právě potřeba.

4. Využijte sílu mobilních učeben

Výuka formou STEAM může být náročná také v tom, že studenti budou diskutovat nad mnoha problémy, budou klást dotazy a přemýšlet, proč daná věc funguje tak, jak funguje. Možná budou problematiku některých věcí chtít prakticky vyzkoušet a otestovat, prostorná učebna s mobilním nábytkem pro vás bude velkým benefitem.

5. Zkuste menší skupiny

Studenti mají (nejen) během konstrukce robota tisíce otázek, a je na vyučujícím, aby na ně odpověděl. Představte si ale skupinu o dvaceti studentech, dotazy každého z nich by zahltily i sebelepšího učitele! Ideální je, pokud je ve skupině maximálně dvanáct studentů.

STEAM výuka ve škole
STEAM výuka u vás ve škole?

Příklady plánů pro STEAM výuku

Chcete se inspirovat, jak sestavit plán a strategii pro STEAM výuku? Můžete si projít následující příklady (anglicky):

  • The 10 Weeks of Afterschool Maker Program – Program je vhodný pro předškolní děti až do věku 11 let. Důraz je kladen hlavně na získání praktických zkušeností s tvořením, zvýšení zájmu o výuku a rozvoj samostatného uvažování.
  • STEAM + Coding Program – Určený pro děti ve věku cca 8 – 14 let. Program je zaměřen na práci na šesti aktivitách kreativní elektroniky a programování.
  • 10-Week STEAM Program – Studentům je během 10 týdnů představen koncept STEAM prostřednictvím kreativních projektů, na kterých děti pracují doma. Program je vhodný pro děti předškolního věku.
  • Projects that Tackle Real-World Issues – Pokud jsou vaši studenti již o něco starší 11 – 18 let a mají již nějaké zkušenosti se STEAM, pak tento program je může posunout na další STEAM urověň. Naučí se tvořit věci, které pak mohou používat v běžném životě.
  • MIT Blossoms – Math and Science Lessons (High School) – Studenti středních škol potřebují přece jen o něco systematičtější a náročnější program. Tento program je vytvořen přesně pro ně.
  • NASA – STEM Lessons From Space – Tento výukový program vytvořený NASA je rozhodně unikátem svého druhu a rozvíjí STEM praktické znalosti.

STEAM & STEM Robotické stavebnice nejen pro děti a rodiče

Pro zapojení vašich dětí do STEM nebo STEAM výuky je možné využít nejrůznější online kurzy a programy. Doporučujeme ale také STEM nebo STEAM robotické kity a stavebnice. Vaše děti si s roboty užijí spousty legrace, ale také se hravě naučí nové věci. Díky robotům je bude výuka více bavit a odnesou si z ní tak více informací. Zde je přehled 10 nejlepších STEAM robotických stavebnic, které by vás mohly zaujmout a pomoct zvládnout STEAM i u vás doma nebo ve škole.

Kreativní hračka robot mBot
Kreativní hračka robot mBot

Tyto robotické sety prodávané pod značkami mBot a Codey Rocky tak trochu vystupují z davu. Jsou vyráběny silným hráčem na technologickém poli, firmou Makeblock, a můžete se na ně opravdu spolehnout.

Codey Rocky je chytrý robot pro začátečníky v oblasti programování a umělé inteligence. Kombinuje teoretickou výuku softwaru s praktickým ovládáním hardwaru, a to pomáhá dětem porozumět souvislostem rychleji a efektivněji.

mBot je další výborný STEAM robot, díky kterému se začátečníci mohou naučit programovat. V porovnání s Codey Rocky, který je již sestavený, přináší mBot možnost zkonstruovat robota od nuly, za pomocí podrobného návodu a šroubováku.

Máte nějaké otázky ohledně STEAM výuky? Dejte nám vědět do komentářů!

Při zpracování článku jsem vycházel z https://www.makeblock.com/official-blog/254620.html.

Oldřich Horáček

Jsem zapálený hardwerář a tvůrce. Snažím se lidem přibližovat technologie, usnadňovat začátky a podporovat zajímavé projekty. Web Arduino.cz vznikl právě s tímto cílem. Moc mě baví věci udávat do pohybu a rozvíjet.
Provozuji e-shop www.hwkitchen.cz
Oldřich Horáček

Napsat komentář